Přeskočit na hlavní obsah

Jan Špáta - 18 dokumentárních filmů klasika české kinematografie


Rozhovor - Olga Sommerová

Olga Sommerová

Kolekce 4DVD restaurovaných filmů Jana Špáty obsahuje 18 dokumentů – Jan Špáta jich za 34 let režijní práce natočil 107 (autorských). Bylo určitě těžké vybírat. Podle jakého klíče jste sestavila konečný seznam a shodli jste se nad jeho obsahem s dcerou Olgou a synem Jakubem? Nebo preferovali jiné dokumenty?
Pro mne nebylo těžké vybrat Honzovy nejvýznamnější filmy, protože je znám takřka nazpaměť. Vždycky jsem se na ně dívala jako okouzlená divačka i jako kritická filmařka. Vybrala jsem filmy, které mají nadčasovou platnost, ty, u nichž stála při Honzovi múza. Ve výběru jsem si počínala autoritativně, ale nakonec se tam vplížily i dva filmy navíc, jeden si přála dcera Olga, druhý producent Richard Němec.

Pro mne nebylo těžké vybrat Honzovy nejvýznamnější filmy, protože je znám takřka nazpaměť. Vždycky jsem se na ně dívala jako okouzlená divačka i jako kritická filmařka. Vybrala jsem filmy, které mají nadčasovou platnost, ty, u nichž stála při Honzovi múza. Ve výběru jsem si počínala autoritativně, ale nakonec se tam vplížily i dva filmy navíc, jeden si přála dcera Olga, druhý producent Richard Němec.


Přemýšlíte v této souvislosti o zrestaurování dalších Špátových filmů?

To mi vůbec nepřijde na mysl. Nikdo si asi neumí představit, kolik to obnášelo úsilí mnoha lidí a taky peněz.


Byla jste při premiérovém uvedení Restaurovaných filmů Jana Špáty na MFF Karlovy Vary. Čekala jste tak nadšené a radostné reakce diváků?

Když jsme s dcerou a Richardem vstoupili do projekce ve festivalovém nafukovacím stanu a já viděla, že je plný, byla jsem v šoku. To, že tam byli veskrze mladí lidé, mi připomnělo, že Honzovo dílo je věčné, protože se v jeho osobnosti sešlo dopuštěním Štěstěny několik výrazných talentů. Kameramanský, dramatický a dokumentaristický, to znamená umění pozorovat a nutnost vyslovit názor.


Jak Špáta sám vnímal úspěch svých filmů – hodnotil výše ocenění kritiků nebo laických diváků?

Pamatuju si, že festivalová ocenění přicházela k Honzovi pravidelně a samozřejmě, a že je přijímal se zadostiučiněním. Ale vím určitě, že mu víc záleželo na nadšených reakcích diváků a divaček. Jsem přesvědčená, že ti, kteří přišli do kina, pro něj byli nejdůležitější, filmy dělal pro ně, ne pro festivaly. Dlouhodobou zkušeností lze taky dojít k poznání, že ve festivalových cenách nebývá vyjádřena hodnota filmu, ale složení poroty.


Pozná divák znalý Špátovy tvorby rozdíl mezí původní a restaurovanou verzí?

Nevím, zda divák, ale my určitě. Když jsem na první projekci v UPP viděla, co je možné novými technologiemi dokázat, byla jsem unesená. Nikdy jsem v takové kvalitě Honzovy filmy neviděla, i když musím říct, že žádný digitální zázrak nenahradí projekci pětatřicítkového filmu na plátně. I když je film poškrábaný a barevně nevyrovnaný, je to přece jen zážitek, kvůli kterému chodíme do kina.


Pravděpodobně málokdo zná Špátovy filmy tak dobře jako vy, na mnoha z nich jste spolupracovala. Přesto, překvapilo vás něco při současné práci s jeho filmy, objevila jste nějaký nový detail, dimenzi, vyznění...?

Přestože jsem mnoho Honzových filmů viděla třeba dvacetkrát, vždycky znovu se do jejich autora zamiluju. S odstupem let, v nichž jsem sama natočila hodně filmů, obdivuju znovu Špátovu kameru, jeho dokumentaristické vidění. Dokumentární kamera je zvláštní disciplina, která nespočívá v umění vytvářet krásné obrazy, ale vnímat skutečnost za pochodu, reagovat na ni, vidět to, co je pro téma objevné, co přináší poznání něčeho zatím neznámého a nepovšimnutého.
Vypadá to, že stále jenom chválím, ale mluvím o Honzových nejvýznamnějších filmech a taky o jeho filmařské výjimečnosti, která je neoddiskutovatelná.


Po 4DVD setu restaurovaných filmů Jana Špáty určitě se zájmem sáhnou filmoví znalci. Myslíte, že jeho dokumenty mají dnes co říct i běžnému divákovi, návštěvníkovi multikin?

Nevím, co přesně míníte běžným divákem. Honza své filmy točil pro každého, kdo touží po poznání jiných životů, ale i sebe sama. Nevím, jestli jsou to právě návštěvníci multikin, kteří tam chodí na velkolepé hrané filmy. Možná ale, když se nedopatřením k takovému člověku dostane Honzův film, působí pak jako studánka živé vody v moři vykalkulovaného obrazu světa. A takovou působivost by měl mít každý dobrý dokument.


Který film ze Špátovy tvorby máte nejraději vy osobně?

Jmenuju dva, jeden z jeho prvních – Respice finem o starých venkovských ženách. Je to taky Honzův nejmilejší film. A druhý, který vznikl po dvaceti letech v roce 1989, celovečerní Největší přání o hodnotách mladých lidí v posledním roce komunistické totality. Když se po dvaceti letech znovu na ten film dívám, vidím nejenom Honzovo filmařské mistrovství, ale jsem fascinovaná tehdejší mladou generací, která měla už po krk prolhaného režimu a dávala to statečně najevo. Cítím v těch lidech potřebu nesouhlasit, protestovat a ochotu angažovat se pro věci veřejné, což bohužel v současné mladé generaci zoufale chybí.


Profil Olgy Sommerové

Zpět na začátek stránky

Pro zájemce o DVD Jana Špáty máme dobrou zprávu. Na oslavu ceny za Nejlepší audiovizuální počin roku udělené na Českých lvech dne 6.3. 2010 pro Vás máme speciální časově omezenou nabídku. Mezi 24. březnem a 4. dubnem bude DVD pouze na e-shopu www.janspata.cz k dostání za výhodnou cenu 499 Kč.


Partneři
Producenti
Logo verbascum Logo Krátký film Praha a.s.
za podpory
Logo Státní fond na podporu a rozvoj České filmografie
ve spolupráci
Logo UPP
Logo Soundsquare Logo NFA
distribuce
Logo indies mg Logo Aerofilms
edice
Logo DOst DObré DOkumenty
mediální partneři
Logo Radio 1 Logo CFN
mediální servis
Logo 2media.cz
poděkování
Logo Malá Skála
partner premiéry
dodavatel HD projekce
Logo Altei
Staré stránky najdete na http://old.cfn.cz
Toto je zkušební verze portálu CFN.cz - prosíme laskavě hlašte problémy na support at cfn.cz
© Copyright VAC
TOPlist