Přeskočit na hlavní obsah

Jan Špáta - 18 dokumentárních filmů klasika české kinematografie


Rozhovor - Richard Němec

Richard Němec

Jak dlouho trvala příprava a realizace digitalizace a restaurování filmů, které jsou obsaženy na 4DVD Jana Špáty? Eventuelně, kolik lidí se na něm podílelo?

Prvotní myšlenka našeho projektu byla vydat DVD s filmy Jana Špáty, jehož dílo nebylo dosud v Čechách ve videodistribuci přístupné. Původní plán tedy byl sehnat televizní mastery a jednoduše vyrobit DVD. Jenže pak jsme zjistili, že nejenže neexistují kopie pro domácí užití, ale některé filmy vůbec nebyly přepsány do videoformátu a další třeba jen kdysi dávno v analogové kvalitě, která dnes absolutně neodpovídá standardům a požadavkům diváků. Tak jsme se rozhodli to vzít „z gruntu“ a všechny filmy přepsat znovu v co největší možné kvalitě a následně je digitálně zrestaurovat; ve smyslu opravit chyby, které vznikly postupem času - škrábance a podobně. Rozhodně jsme nechtěli zasahovat do filmů autorsky, například je dobarvovat apod. Touto náhodnou cestou vznikl dosud nejrozsáhlejší projekt digitálního restaurování v Čechách. Restaurovala se obrazová i zvuková složka filmů. Nechci zabíhat do technických detailů, protože to ani není důležité. Na restaurování se podílelo několik desítek lidí a strávili na něm tisíce hodin. Pro představu, oprava úvodního záběru filmu Atletické variace s letícím rackem v délce pár sekund trvala týden. A my jsme zrestaurovali téměř deset hodin filmů z různých vstupních materiálů...


Co vás v průběhu realizace nejvíce zaskočilo, překvapilo...?

Všechny nás zejména překvapila náročnost restaurování. Jde totiž o dosud jediný takto restaurovaný komplexní soubor filmů u nás. Ono není tak náročné opravit jeden film. V každém filmu se totiž opakují podobné chyby a na ně se dají aplikovat podobné procesy. My jsme měli ale filmů 18, každý v jiném technickém stavu, z jiného období, na různých nosičích, které pochopitelně jevily různé známky opotřebení. V takovémto rozsahu se stav předem nedá zjistit. Měli jsme velké štěstí na spolupráci s odborníky ze zvukového studia Soundsqare a zejména obrazové postprodukce UPP. I pro ně to bylo nakonec velké překvapení, že realita několikanásobně překročila jejich odborné odhady. Měli ale pochopení pro tento unikátní projekt a navíc jej brali jako výzvu a velkou zkušenost, takže nám vyšli vstříc. Myslím, že jde o cennou zkušenost nejenom pro ně a pro nás, ale vlastně pro celou českou kinematografii. Ministerstvo kultury chystá digitalizaci národního filmového dědictví a naše poznatky jsou tu k dispozici i dalším. To, že restaurování Špátových filmů vzniklo vlastně mimoděk a mimo tuto státní koncepci, tak může být přínosem pro další podobné projekty. Je to otázka krátkého času, děje se to všude kolem nás. Filmové materiály stárnou a není bezpečné s nimi často manipulovat, HD televize a digitální kina nastupují.


V čem vidíte výlučnost celého projektu?

Výlučnost je zejména v rozsahu a v tom, že je to první vlaštovka. Aktuálním výstupem jsou v této chvíli sice filmy na DVD přístupné zájemcům u nás i v zahraničí, ale neméně důležitý je fakt, že existují videomastery v HD rozlišení (2K), které by měly být pár následujících let dostatečně kvalitní pro různé druhy užití včetně Blue ray, digitálního kina a televizního vysílání v HD kvalitě. Je dobře, že jedněmi z prvních zástupců digitalizace jsou právě kvalitní a dnes již klasické filmy dokumentaristy Jana Špáty. Rozhodně si to zaslouží a jak říká Olga Špátová: Jistě nás vidí a má z toho radost. Vždycky si něco podobného přál.


Proč jste se rozhodl produkovat právě takto technicky náročný projekt – navíc jde o dokumenty, k tomu vzniklé v době vzdálenější - takže pravděpodobně nepříliš komerčně atraktivní?

Je pravda, že komerční aspekt není v tomto případě prioritní. Vždy, když se rozhoduji, zda budu pracovat na nějakém projektu, zvažuji především, zda mě bude zajímat a uspokojovat. Špátovy filmy jsou skvělé a tento typ projektu je pro mne nová zajímavá zkušenost. Jsme rádi, že projekt finančně významně podpořil Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie - bez jejich pomoci by nebylo možné tento významný, ale nekomerční projekt realizovat.


Po 4DVD setu restaurovaných filmů Jana Špáty určitě se zájmem sáhnout filmoví znalci. Myslíte, že jeho dokumenty mají dnes co říct i běžnému divákovi, návštěvníkovi multikin?

Sám také chodím do multikina a tyto filmy bych si určitě koupil, jenže to zatím nešlo, prostě nebyly k mání. Myslím si, že je důležité, aby si každý našel to, co ho oslovuje, zajímá. Je dobře, že v dnešní době i okrajová díla začínají být přístupná divákům, každý si může vybrat. Možná se v prvním okamžiku neprodá velké množství DVD, ale jde o běh na dlouhou trať. Navíc Špátovy filmy jsou nadčasové. Špáta obohatil dokumentární tvorbu svým kreativním a novátorským přístupem v mnoha směrech a ovlivnil velkou řadu dokumentaristů. Byl skvělým pozorovatelem, a tak jsou jeho filmy jedinečnou výpovědí o době, ve které vznikly. Napadá mne třeba film „Hallo Satchmo“ o návštěvě Luise Armstronga v Praze. Armstrong byl jednou z prvních hvězd světové velikosti v Praze. Byla to velká událost, což je těžké si v dnešní záplavě hudby a megastar představit. Nebo filmy Největší přání 1 a 2., které byly dokončeny v letech 1964 a 1990. Jak by asi vypadalo pokračování tohoto filmu natočené dnes? Kam se posunuly hodnoty a přání mladých lidí? O zájem diváků se neobávám, potvrdily je konec konců i velmi úspěšné projekce výběru z filmů s názvem „Restaurované filmy Jana Špáty“ na karlovarském festivalu, kde dokonce bodovaly i v divácké soutěži. To nás také přesvědčilo, abychom tento výběr ve stejnou dobu uvedli i do kinodistribuce. Zjistili jsme totiž, že Špátovo jméno zná mnoho lidí, ale jeho filmy viděl málokdo. Takže diváci mají možnost ochutnat Špátovu tvorbu v kině, a když je osloví a zaujme, mají možnost ve zkoumání Špáty pokračovat doma v klidu z dévédéček.


Po 4DVD setu restaurovaných filmů Jana Špáty určitě se zájmem sáhnout filmoví znalci. Myslíte, že jeho dokumenty mají dnes co říct i běžnému divákovi, návštěvníkovi multikin?

Sám také chodím do multikina a tyto filmy bych si určitě koupil, jenže to zatím nešlo, prostě nebyly k mání. Myslím si, že je důležité, aby si každý našel to, co ho oslovuje, zajímá. Je dobře, že v dnešní době i okrajová díla začínají být přístupná divákům, každý si může vybrat. Možná se v prvním okamžiku neprodá velké množství DVD, ale jde o běh na dlouhou trať. Navíc Špátovy filmy jsou nadčasové. Špáta obohatil dokumentární tvorbu svým kreativním a novátorským přístupem v mnoha směrech a ovlivnil velkou řadu dokumentaristů. Byl skvělým pozorovatelem, a tak jsou jeho filmy jedinečnou výpovědí o době, ve které vznikly. Napadá mne třeba film „Hallo Satchmo“ o návštěvě Luise Armstronga v Praze. Armstrong byl jednou z prvních hvězd světové velikosti v Praze. Byla to velká událost, což je těžké si v dnešní záplavě hudby a megastar představit. Nebo filmy Největší přání 1 a 2., které byly dokončeny v letech 1964 a 1990. Jak by asi vypadalo pokračování tohoto filmu natočené dnes? Kam se posunuly hodnoty a přání mladých lidí? O zájem diváků se neobávám, potvrdily je konec konců i velmi úspěšné projekce výběru z filmů s názvem „Restaurované filmy Jana Špáty“ na karlovarském festivalu, kde dokonce bodovaly i v divácké soutěži. To nás také přesvědčilo, abychom tento výběr ve stejnou dobu uvedli i do kinodistribuce. Zjistili jsme totiž, že Špátovo jméno zná mnoho lidí, ale jeho filmy viděl málokdo. Takže diváci mají možnost ochutnat Špátovu tvorbu v kině, a když je osloví a zaujme, mají možnost ve zkoumání Špáty pokračovat doma v klidu z dévédéček.


Který film ze Špátovy tvorby máte nejraději vy osobně?

Dramaturgii výběru filmů dělala hlavně Olga Sommerová. Učinila základní výběr a pak každý z nás navrhl své favority. Pro mne to je film „Okamžik radosti“, výrazný kameramanský film o horolezcích z Adršpachu, kde Špáta objevně pracoval se světlem, stíny, tmou. Nebál se experimentu a výsledek je nádherný.


Budete v případě úspěchu 4DVD setu přemýšlet o zrestaurování dalších, starších dokumentů?

V první řadě máme v plánu společně s distributorem Milošem Gruberem z Indies MG pokračovat ve vydávání DVD s kvalitními českými dokumenty. Za tím účelem jsme si vymysleli volnou edici DOst DObré DOkumenty. DVD se Špátovými filmy jsou naším prvním počinem a doufáme, že bude úspěšné.


Rozhovor s Richardem Němcem na Českém rozhlase 1, v pořadu Nad věcí ze dne 27.10.2009

Profil Richarda Němce

Zpět na začátek stránky

Pro zájemce o DVD Jana Špáty máme dobrou zprávu. Na oslavu ceny za Nejlepší audiovizuální počin roku udělené na Českých lvech dne 6.3. 2010 pro Vás máme speciální časově omezenou nabídku. Mezi 24. březnem a 4. dubnem bude DVD pouze na e-shopu www.janspata.cz k dostání za výhodnou cenu 499 Kč.


Partneři
Producenti
Logo verbascum Logo Krátký film Praha a.s.
za podpory
Logo Státní fond na podporu a rozvoj České filmografie
ve spolupráci
Logo UPP
Logo Soundsquare Logo NFA
distribuce
Logo indies mg Logo Aerofilms
edice
Logo DOst DObré DOkumenty
mediální partneři
Logo Radio 1 Logo CFN
mediální servis
Logo 2media.cz
poděkování
Logo Malá Skála
partner premiéry
dodavatel HD projekce
Logo Altei
Staré stránky najdete na http://old.cfn.cz
Toto je zkušební verze portálu CFN.cz - prosíme laskavě hlašte problémy na support at cfn.cz
© Copyright VAC
TOPlist